7 клас

Історія України
Всесвітня історія нижче

Шановні учні! Обов'язково виконуйте тести, практичні роботи, а також  домашні завдання та надсилайте на мою пошту!!!
Шановні учні! Коли Ви виконуєте тест, а особливо, якщо це урок узагальнення, то перш ніж писати, перегляньте підручник, а не пишете навмання.  Надсилайте роботи своєчасно.
Пишіть розбірливо, вказуйте завдання, яке виконуєте.
26 травня Тема: Внесок Русі-України у формування європейської цивілізації. Поширення православ'я на Українських землях.
Опрацювати 31
Написати коротке есе
Виконати завдання 5 с. 187
19 травня Тема: Історія Русі-України в контексті епохи середніх віків.
Толерантність та інклюзія (ГО)
Опрацювати 31
 Виконати завдання 1,3,4 с. 184-186.
12 травня ДІАГНОСТИЧНА №5. «Руські землі у східноєвропейських державних проектах в XIV – XV ст. Кримське ханство»

Група 1. Орієнтується в історичному часі та просторі, виявляє взаємозв’язки подій і явищ

1.           Яка держава в XIV столітті приєднала більшість українських земель до свого складу?

а) Московське князівство

б) Велике князівство Литовське

в) Польське королівство

г) Кримське ханство

2.                  Встановіть відповідність між українськими землями та державами, до складу яких вони входили в XIV–XV ст.:

Українські землі:

І Закарпаття

ІІ Буковина

ІІІ Київщина

Держави:

а) Угорське королівство

б) Молдовське князівство

в) Велике князівство Литовське

3. Розташуйте події в хронологічній послідовності:

a.                  Утворення Кримського ханства

b.                  Битва на Синіх Водах

c.                  Введення Магдебурзького права в Києві

4. Визначте характерні риси суспільно-політичного життя Великого князівства Литовського в XIV—XV ст.

1 ліквідація дорадчого та станово-представницького органів державної влади

2 здійснення судочинства на основі норм «Руської правди»

3 поступова ліквідація удільних князівств

4 формування реєстрового козацтва

5 укладення міждержавних уній

6 посилення залежності литовських князів від ханів Золотої Орди

7 утвердження абсолютної монархії як форми державного правління

5.           Кревську унію між Польським королівством і Великим князівством Литовським укладено

А 1362 р.

Б 1370 р.

В 1385 р.

Г 1392 р.

6.           Яка подія відбулася в 1478 р.?

А укладення Кревської унії між Литвою та Польщею

Б перша згадка про українських козаків у писемних джерелах

В битва на річці Сині Води між литовсько-руським військом і монголами

Г визнання Кримським ханством васальної залежності від Османської імперії

7.           Форма земельної відробіткової ренти, що передбачала обов’язкову працю залежного селянина власним реманентом у господарстві землевласника, називається

А вотчина.

Б панщина.

В фільварок.

Г оброк.

Група 2. Працює з інформацією історичного та суспільствознавчого змісту

8.      Прочитайте уривок з документа і дайте відповіді на запитання:

"Ми, князь литовський Вітовт, надаємо місту Києву Магдебурзьке право, щоб мешканці міста могли самоврядуватися за німецьким звичаєм..."

  • Що таке Магдебурзьке право?
  • Яке значення мало його надання для розвитку міст?

        9.    На контурній карті позначте:

·     Території українських земель у складі Великого князівства Литовського

·     Території українських земель у складі Угорщини та Молдовського князівства

10.             Заповніть таблицю, порівнюючи становище українських земель у складі Великого князівства Литовського та Польщі в XIV–XV ст 

Велике князівство Литовське

Польща

Мова адміністрації

Ставлення до православної церкви

Соціальний устрій

Група 3. Виявляє здатність до співпраці, толерантність, громадянську позицію

11.       "Вплив Магдебурзького права на розвиток міських громад в Україні". Поясніть, як самоврядування міст сприяло формуванню громадянського суспільства


05 травня Узагальнення за розділом " Руські землі у східноєвропейських державних проєктах ХІУ ст. - ХУ ст. Кримське ханство." Громадянство. Значення громадянства для особи і держави (ГО)
Опрацювати 30
Виконати завдання 2,3,4 с. 181-182.
28 квітня Тема: Розвиток української культури в ХІУ - ХУ ст. Етнічні. культурні, релігійні та групи (ГО) 
Опрацювати 29
Виконати завдання ІІІ (4, 5).
21 квітня Тема: Суспільне і церковне життя на теренах Українив ХІУ - ХУ ст. Господарський і соціальний розвиток. Самоврядування . Види самоврядування в історії та сьогоденні (ГО)
Опрацювати § 28
Виконати завдання під рубрикою "Діємо: практичні завдання" с. 166 (виписати факти)
Виконати завдання під рубрикою "Читаємо й розуміємо" с. 171 ( побудувати схему)
Виконати завдання ІІІ ( 3 - скласти запитання до кросворду)
14 квітня Тема: Північне Причорномор'я та Крим у пізньому Середньовіччі.
Опрацювати § 27
Виконати завдання під рубрикою "Читаємо й розуміємо" с. 160
Виконати завдання І (2); ІІІ (5).
Виконати історичний диктант.
Інформація про державу Феодоро
Історія держави Феодоро, як свідчать писемні  джерела, сягає початку ХІІІ століття.
Феодоро займала велику територію в південно-західній гірській і передгірній частині півострова Крим (на сучасній карті -  приблизно від Балаклави до Алушти).Центром держави, його столицею, стало гірське місто-фортеця Мангуп-одне з найстаріших середньовічних міст Криму. Перші відомості про місто належать до V століття н.е., коли воно мало назву «Доріс», а з Х ст.  вперше згадується під назвою Мангуп. Найважливішими населеними пунктами князівства, крім столиці, були Чембало, фортеця і порт Каламіта (Інкерман), фортеця і поселення Фуна(форпост князівства на східному кордоні), та замок на горі Сандик-Кая.
Офіційною та найбільш вживаною мовою була грецька. Тут було безліч православних церков і монастирів.
 Правителі Феодоро підтримували дружні відносини з Візантією та Кримським улусом Золотої Орди, а згодом -  з Кримським ханством, Молдовою.
 Захоплення  Візантії хрестоносцями на початку ХІІІ ст. сприяло відокремленню князівства, правитель якого до цього був правителем візантійської феми (області). Послаблення Візантії сприяло посиленню влади князів феодоритів, які стали самостійними правителями(топархи).
Основу господарства феодоритів становило сільське господарство: землеробство, садівництво, городництво, виноградарство, виноробство, ремесла(гончарство, ковальство, ткацтво, будівництво фортець та  кріпосних укріплень).
Цікаво, що Феодоро, незважаючи на малі розміри і невелику чисельність населення (150 тисяч), неодноразово давало відсіч переважаючому в силах противнику. Так, маленьке гірське князівство не змогли взяти ні орди Ногая, ні воїнство хана Едигея.
Після падіння Константинополя у 1453 році князі Феодоро почали вважати себе спадкоємцями Візантійської імперії. Зважаючи на турецьку загрозу, князівство йде на зближення з Генуєю та Кафою, але це вже не могло їх врятувати. У 1475 році Мангуп піддався облозі  багатотисячної армії Гедіке Ахмед-паші, полководця Османської Туреччини, якого підтримали кримські татари. Незважаючи на чисельну перевагу над феодоритами, п'ять місяців османи не могли взяти укріплений Мангуп, хоча і зосередили навколо гірської фортеці численні війська. Однак сили були надто нерівні. Зрештою, Мангуп упав. Не зумівши здолати малочисельні сили його захисників в прямому бою, турки взяли місто мором. Розлючені багатомісячним запеклим опором його жителів, османи знищили половину 15-тисячного населення, а другу, переважно жінки і діти, продали в рабство до Туреччини. В ув'язненні помер князь Олександр - останній правитель Феодоро. Місто, як населений пункт, перестало існувати у кінці ХVІІІ століття.
Історичний диктант
1.Перші відомості про князівство Феодоро належать до
А) ХІ ст.    Б)ХІІ ст.   В) ХІІІ ст.
2. Держава Феодоро існувала протягом
А) Х- ХІ ст. Б) ХІІ-ХІІІ ст. В) ХІІІ- ХVст.
3. Мангупські правителі мали титул (звання)
А)стратег,   Б) топарх,   В) імператор
4.Найбільш вживаною мовою в князівстві була………….мова
5. Давня назва міста Мангуп:
А) Калампа,   Б) Доріс,   В) Кафа
6. Основу господарства феодоритів становили:
А)землеробство та рибальство,   Б)землеробство та ремесла,  В)полювання та скотарство
7. Облога Мангупа турецькими військами тривала………………місяців
8. В якому столітті турецькі війська захопили столицю держави Феодоро
А ) ХІІІ ст.,   Б) ХІV ст.,       В) ХV ст.

07 квітня Тема: Українські землі у складі Угорщини, Молдови (Русо-Валахії) та Московії.
Опрацювати § 26
Виконати завдання під рубрикою "Читаємо й розуміємо" с. 155
Виконати завдання  ІІІ ( 4 - сторінка в соціальних мережах)
24 березня Тема: Українські землі у складі Великого князівства Литовського. Людина як соціальна істота. Роль спільнот у житті людини (ГО)
Опрацювати § 25
Виконати завдання під рубрикою "Діємо: практичні завдання" с. 147 ( заповнити таблицю) .
Виконати завдання  ІІІ (3 - скласти речення)с. 154
17 березня ДІАГНОСТИЧНА №4. «Волинсько-Галицьке князівство (Держава Романовичів)»

Група 1. Орієнтується в історичному часі та просторі, виявляє взаємозв’язки подій і явищ

1.   1.  Встановіть відповідність між правителями та їхніми діями:

Правителі:

                               I.            Роман Мстиславович

                            II.            Данило Романович

                         III.            Василько Романович

Дії:

а) Коронація та визнання королем Русі
б) Об'єднання Галицького та Волинського князівств
в) Підтримка розвитку культури та будівництва

 

2.     Розташуйте події в хронологічній послідовності:

a)     Коронація Данила Романовича

b)    Монгольська навала на українські землі

c)     Утворення Галицько-Волинської держави

3. Які з наступних тверджень відповідають політиці Данила Романовича?

а) Створення сильної централізованої держави

б) Союз з монголами проти Західної Європи

в) Розвиток торгівлі та міст

г) Відмова від титулу короля

4. Установіть відповідність між датою та подією, описаною в уривку джерела.

1 1223 р.

2 1238 р.

3 1245 р.

4 1253 р.

А «Данило вийшов з військом із Холма та на третій день став у Галичі... увійшов у свій город... та прийняв стіл батька, та проголосив перемогу, заткнувши свою хоругву на Німецьких воротах...»

Б «У той же час прислав Папа послів достойних, що принесли Данилові вінець, і скіпетр, і корону, які означають королівський сан, кажучи: “Сину! Прийми од нас вінець королівства...”»

В «На річці Калці татари встріли їх, війська половецькі й руські. Мстислав Мстиславич тим часом повелів Данилові попереду перейти з полками річку Калку... Коли зітнулися війська між собою, то Данило виїхав наперед... Ударили вони в полки татарські... Данило поранений був у груди...»

Г «І коли побачив Данило, що ляхи кріпко йдуть на Василька.., то рушив на [них]... і розтрощив військо [ляхів], і хоругов [їхніх] роздер навпіл. Побачивши ж це, Ростислав побіг, і повернули угри навтікача...»

Д «У той же час поїхав був Данило в Угри до короля (Бели), бо він іще не чув про прихід татар на Київ. А коли Батий узяв Київ і почув він про Данила, що той в Уграх є, то рушив сам до (города) Володимира...»

5. Галицьку митрополію православної церкви утворено за ініціативи галицько-волинського князя

А  Юрія І Львовича.

Б  Лева Даниловича.

В  Данила Романовича.

Г Романа Мстиславовича.

 

 

Група 2. Працює з інформацією історичного та суспільствознавчого змісту

6.     Прочитайте уривок з літопису та дайте відповіді на запитання:

"Данило, князь Галицький, був коронований посланцем Папи Римського, щоб захистити землю Руську від навали татарської..."

·        Чому Папа Римський надав корону Данилу?

·        Які наслідки мала коронація для Волинсько-Галицької держави?

7.     На контурній карті позначте:

·        Територію Галицько-Волинської держави в період її найбільшого розквіту

·        Міста Галич, Володимир-Волинський та Холм



8.     Заповніть таблицю, порівнюючи внутрішню та зовнішню політику Данила Романовича

 

Внутрішня політика

Зовнішня політика

Основні заходи

 

 

Мета політики

 

 

Результати

 

 

Група 3. Виявляє здатність до співпраці, толерантність, громадянську позицію

9. "Чому Галицько-Волинська держава була важливою для збереження української державності в період монгольської навали?". Аргументуйте свої думки

10 березня Тема: Узагальнення з розділу "Волинсько-Галицьке князівство"
Виконати завдання 2-3 § 24
Виконати онлайн-тест, § 24 с. 146 завдання 5 за QR-кодом або за посиланням.  Проходимо тестування, робимо  скріншот та надсилаємо мені. 
03 березня Тема: Культура Волинсько Галицького князівства («держави Романовичів»)
Опрацювати § 23
Виконати завдання  ІІ (2); ІІІ (3)
24 лютого Тема: Галицька держава за наступників.
Опрацювати § 22
Виконати  ІІІ (3)
17 лютого Тема: Коронація Данила. Внутрішня та зовнішня політика Данила Романовича. Міжнародні відносини. (ГО)
Опрацювати § 21
Виконати завдання І (2); ІІІ (6) с. 132
10 лютого Тема: Монгольська навала. Створення Золотої Орди.
Патріотизм. Прояви патріотизму в історії та сьогоденні (ГО)
Опрацювати § 20
Переглянути відео https://youtu.be/4gzN3S0hufc 
Виконати завдання І (2) с. 126
Скласти хмаринку слів по темі.
03 лютого Тема: Утворення Волинсько-Галицького князівства («держави Романовичів»). Політична організація суспільства (ГО)
Опрацювати § 19
Виконати завдання під рубрикою "Діємо: практичні завдання" с. 116.
Виконати завдання  ІІІ (5 творчий проєкт) с. 120
27 січня Тема: Узагальнення з розділу 3 «Русь-Україна у другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст.» 
Підсумкове оцінювання

ДІАГНОСТИЧНА №3. «Русь-Україна у другій половині XI — першій половині XIII ст.»

Група 1. Орієнтується в історичному часі та просторі, виявляє взаємозв’язки подій і явищ

1.     Яким був основний наслідок політичної роздробленості Русі-України у XII столітті?

а) Зміцнення центральної влади Києва

б) Підвищення культурного розвитку

в) Послаблення держави та вразливість до зовнішніх загроз

г) Розширення території Русі-України

2.                Встановіть відповідність між князівствами та їх центрами:

Князівства:

I.                        Київське князівство

II.                        Чернігівське князівство

III.                        Переяславське князівство

Центри:

а) Переяслав

б) Київ

в) Чернігів



3.                Розташуйте події в хронологічній послідовності:

А Князювання Володимира Мономаха

Б Правління Ярославичів

В Правління Мстислава Великого

4.         Що спричинило політичну роздробленість Київської Русі?

1 занепад сільського господарства й торгівлі

2 відсутність чіткого механізму спадкоємності велико-князівської влади

3 утвердження нової династії Гедиміновичів у Києві

4 зміцнення вотчинного землеволодіння

5 етнічна неоднорідність населення держави

6 падіння Візантійської імперії

5.         Що в історії Київської Русі пов’язано з діяльністю князя Володимира Мономаха?

1Запровадження перших писаних законів

2 Ініціювання нової системи престолонаслідування

3 Хрещення Русі

4 Скликання князівських з’їздів (снемів)

5 Розбудова Києва - будівництво "міста Володимира"

6 Здійснення походу на Константинополь

7 Об’єднання руських князів для боротьби проти половецької загрози

Конец формы

 

 

Група 2. Працює з інформацією історичного та суспільствознавчого змісту

6.         Прочитайте уривок з літопису та дайте відповіді на запитання:

"Після смерті Ярослава почалися міжусобиці між його синами, і Русь розділилася на багато князівств..."

·         Які наслідки мали міжусобиці між Ярославичами для Русі-України?

·         Як це вплинуло на зовнішню політику держави?

 

7.         Який князь відіграв провідну роль в організації походів, напрямки яких позначено на карті?

 

А Ярослав Мудрий

Б Володимир Мономах

В Ярослав Осмомисл

Г Данило Галицький

8.         Заповніть таблицю, порівнюючи Галицьке та Волинське князівства у другій половині XII ст. за такими ознаками 

Галицьке князівство

Волинське князівство

Політичний розвиток

Економічний розвиток

Культурний розвиток

Група 3. Виявляє здатність до співпраці, толерантність, громадянську позицію

7. Напишіть есе на тему "Уроки минулого: як міжусобиці впливають на долю держави". Розгляньте історичні події та їх значення для сучасного суспільства

20 січня Тема: Культура Русі-України в другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст.
Опрацювати § 17
Виконати завдання під рубрикою "Діємо: практичні завдання" с. 107.
Виконати завдання  ІІІ (6 творчий проєкт) с. 112.
Повторити § 13-16.
13 січня Тема: Галицьке та Волинське князівства в середині ХІІ – першій половині ХІІ ст. Кочові народи та Крим у Х- ХІІІ ст..
Опрацювати § 16
Виконати завдання  І (2,4 ); ІІІ (6) с. 104
23 грудня Тема: Роздробленість Русі – України (середина ХІІ – середина ХІІІ ст..). Київське, Чернігівське та Переяславське князівства.
Опрацювати § 15
Виконати завдання під рубрикою "Діємо: практичні завдання" с. 94.
Виконати завдання І (2); ІІІ (5) с. 97
16 грудня Тема: Русь - Україна за Володимира Мономаха та Мстислава Великого.
Взаємодія людей. Інтереси і цінності як рушії активності людини (ГО).
Опрацювати § 14
Виконати завдання під рубрикою "Діємо: практичні завдання" с. 88 ( сторінка історика https://cloud.orioncentr.com.ua/index.php/s/XqDoCcaBjrXA6Q2 )
Виконати завдання І (2); ІІІ (4) с. 91
09 грудня Тема: Політична роздробленість Русі-України. Русь-Україна за правління Ярославичів. Види держав (ГО)
Опрацювати § 13
Переглянути відео
Виконати завдання І (2) с.86; ІІІ (4)
Заповнити таблицю  "Любецький з'їзд князів" за планом: дата, місце проведення,учасники, рішення, наслідки.
02 грудня Тема: Підсумкове оцінювання
Обов'язково виконувати всі завдання!!!
Виконати завдання надані вчителем. Роботи принести до школи завтра!!!

25 листопада Тема: Узагальнення з розділу "Русь-Україна наприкінці Х - у першій половині ХІ ст."
Повторити §§ 7-12
Виконати завдання  § 12 (1-5 с.79-81)
18 листопада Тема: Культура Русі-України наприкінці Х – у першій половині ХІ ст.
Інформація і медіа. (ГО)
Опрацювати § 10-11
Виконати завдання під рубрикою "Читаємо й розуміємо" с. 70
Виконати завдання  ІІІ
11 листопада Тема:  Політичний устрій, суспільне, господарське та повсякденне життя. 
Опрацювати § 9. 
Скласти опис зовнішності представників однієї з верств населення.
04 листопада Тема: Політичний устрій, суспільне, господарське та повсякденне життя. Стани та класи. (ГО)
Опрацювати § 9. 
Виконати завдання  ІІІ (4).
Виконати завдання під рубрикою "Діємо: практичні завдання" с. 65.
21 жовтня Тема: Русь-Україна за Ярослава Мудрого. «Руська правда».
Опрацювати § 8. 
Виконати завдання  І (2); ІІІ (5) с. 62. 
Завершити складання таблиці. 
Скласти історичний портрет Я. Мудрий.
14 жовтня Тема: Князь Володимир Великий. Упровадження християнства.
Опрацювати § 7. 
Продовжувати складання таблиці.
Створити хмаринку слів
07 жовтня Узагальнення. Тематичне оцінювання. 
Виконати онлайн-тест, § 6 с. 43 завдання 5 за QR-кодом або за посиланням 
Проходимо тестування, робимо скріншот та надсилаємо мені. 
Виконати завдання 4 (кросворд навпаки) с. 43
30 вересня - Тема: Русь – України за Ольги та Святослава.
Опрацювати § 5
Виконати завдання І (2); ІІІ (5,6)
23 вересня - Тема: Становлення Русі – України за Олега та Ігоря.
Опрацювати § 4
Виконати завдання І (2,3); ІІІ с. 34.
Продовжити складання таблиці.
16 вересня - Тема: Утворення держави Русі-України.
Опрацювати § 3
Виконати завдання ІІ (розпочати заповнювати таблицю);   ІІІ с. 27
09 вересня - Тема: Велике розселення слов’ян. Господарство та суспільство слов’ян.
Опрацювати § 2
Виконати завдання  ІІІ с. 21
02 вересня - Тема: Середні віки на теренах України.
Опрацювати § 1
Всесвітня історія
29 травня Тема: Узагальнення за рік.
Повторити основні терміни, поняття.
Скласти кросворд.
22 травня Тема: Здобутки середньовічної Європи. Пам'ятки
Опрацювати § 33
Виконати завдання 2,3 с. 201
15 травня Тема: Здобутки середньовічної Європи.
Опрацювати § 32
Виконати завдання 1,2 с. 200
 Підготуйте презентацію (до 10 слайдів) за темою «Основні здобутки Середньовіччя».
08 травня Тема: Підсумкове оцінювання
Виконати завдання
ДІАГНОСТИЧНА №5. «Духовний світ середньовіччя»

Група 1. Орієнтується в історичному часі та просторі, виявляє взаємозв’язки подій і явищ

  1. Встановіть відповідність між поняттями та їх визначеннями:

Поняття:

  1. Монастир

  2. Шаріат

  3. Університет

Визначення:

а) Середньовічний навчальний заклад вищого рівня

б) Правова система ісламу, заснована на Корані та Сунні

в) Релігійна спільнота монахів або монахинь, що живуть за певними правилами


  1. Розташуйте події в хронологічній послідовності:

  1. Початок будівництва собору Нотр-Дам у Парижі

  2. Заснування Болонського університету

  3. Початок Хрестових походів

  1. Поясніть причини виникнення університетів у Середньовічній Європі та їх роль у розвитку науки і освіти

Група 2. Працює з інформацією історичного та суспільствознавчого змісту

  1. Аналіз історичного джерела:

Прочитайте уривок з "Книги знань" Ібн Батути та дайте відповіді на запитання:

"У своїх подорожах я відвідав багато міст, де іслам процвітає. Люди дотримуються законів шаріату, будують величні мечеті та медресе, де навчаються мудрості..."

  • Які особливості ісламського суспільства в Середньовіччі описує автор?

  • Яку роль відігравали освіта та релігія в цих суспільствах?


  1. Встановіть відповідність між стилями мистецтва та їх характеристиками:

Стилі мистецтва:

  1. Романський стиль

  2. Готичний стиль

  3. Візантійський стиль

Характеристики:

а) Величні куполи, мозаїки, релігійні ікони

б) Масивні стіни, невеликі вікна, напівкруглі арки

в) Високі шпилі, стрільчасті арки, великі вітражі

  1. Заповніть таблицю, порівнюючи середньовічні університети та школи ісламського світу за такими ознаками 


Європейські університети

Медресе в ісламському світі

Предмети навчання



Мова викладання



Роль релігії



Статус учнів




Група 3. Виявляє здатність до співпраці, толерантність, громадянську позицію

7. Напишіть есе на тему "Раннє Відродження і гуманізм: як змінилося світобачення людини". Розгляньте, як ці ідеї вплинули на розвиток науки, мистецтва та суспільства

01 травня Тема: Раннє Відродження і гуманізм.
Опрацювати § 31
Виконати завдання ІІІ (5) с. 199
24 квітня Тема: Мистецтво у  Середньовіччі.
Переглянути відео  https://www.youtube.com/watch?v=vh09yDE8-g4
Опрацювати § 30
Виконати завдання ІІІ (4)
Пройти тестування
17 квітня Тема: Середньовічні школи та університети.
Опрацювати § 29
Виконати завдання  І (2), ІІІ (5, 6)
10 квітня Тема: Іслам в Середні віки.
Опрацювати § 28
Виконати завдання  ІІ, ІІІ с. 175 
27 березня Тема: Християнство в середні віки.
Опрацювати § 27
Виконати завдання  І  (2 - пояснити зміст та створити власну хмаринку)
Виконати завдання  ІІІ (5) с. 168
20 березня Тема:  Підсумкове оцінювання
Виконати завдання

ДІАГНОСТИЧНА №4. «Середньовічні держави в X–XV ст»

Група 1. Орієнтується в історичному часі та просторі, виявляє взаємозв’язки подій і явищ

  1. Встановіть відповідність між типами держав та їх характеристиками:

Типи держав:

  1. Західноєвропейські держави

  2. Центральноєвропейські держави

  3. Східноєвропейські держави

Характеристики:

а) Формування на основі племінних союзів, збереження традиційних структур

б) Сильна централізована влада, вплив католицької церкви

в) Багатонаціональні держави, вплив православної церкви


  1. Розташуйте події в хронологічній послідовності:

  1. Утворення Польського королівства

  2. Заснування Московського князівства

  3. Утворення Кастильського королівств


  1. Які фактори сприяли зовнішній колонізації та цивілізаційним конфліктам у середні віки?

а) Розвиток торгівлі

б) Релігійні суперечності

в) Відкриття нових континентів

г) Демографічний ріст населення


Група 2. Працює з інформацією історичного та суспільствознавчого змісту

  1. Прочитайте уривок і відповідайте на запитання:

"Король зобов'язується захищати своїх васалів та забезпечувати їм справедливий суд. Васали, в свою чергу, повинні надавати військову службу та підтримку королю."

  • Яку систему відносин описано в цьому уривку?

  • Яке значення мала ця система для державотворення в середні віки?

  1. Встановіть відповідність між державами та їх столицями в середні віки:

Держави:

  1. Священна Римська імперія

  2. Візантійська імперія

  3. Польське королівство

Столиці:

а) Константинополь

б) Краків

в) Аахен

  1. Заповніть таблицю, порівнюючи держави західноєвропейського та східноєвропейського типу за такими ознаками 


Західноєвропейські держави

Східноєвропейські держави

Форма правління



Вплив церкви



Соціальна структура




Група 3. Виявляє здатність до співпраці, толерантність, громадянську позицію

7. Напишіть есе на тему "Що сучасний світ може навчитися від процесів державотворення в середні віки?", розглядаючи питання співпраці, поваги до культурного розмаїття та громадянської відповідальності

13 березня Тема: Держави східноєвропейського типу.
Опрацювати § 25
Виконати завдання під рубрикою "Діємо: практичні завдання" с. 156 ( скласти за картою розповідь).
Виконати завдання  І (2); ІІ (4 написати есе).
06 березня Тема: Зовнішня колонізація та цивілізаційні конфлікти.
Опрацювати § 24
Виконати завдання під рубрикою "Діємо: практичні завдання" с. 148
Пройти тестування
27 лютого Тема: Держави центральноєвропейського типу.
Опрацювати § 23
Виконати завдання під рубрикою "Діємо: практичні завдання" с. 142.
Виконати завдання під рубрикою "Читаємо й розуміємо" с. 145.
20 лютого Тема: Держави західноєвропейського типу.
Опрацювати § 22
Пройти тестування
13 лютого Тема: Етапи державотворення в Середні віки.
Правове закріплення організації державної монархічної влади. Етап роздробленості — причини, наслідки, особливості у різних регіонах. Утворення централізованих станово-представницьких монархій.
Опрацювати § 21
Виконати завдання 1 (2), ІІІ (7)
06 лютого Тема: Підсумкове оцінювання
Виконати завдання
ДІАГНОСТИЧНА №3. «Середньовічне суспільство (V-XV ст.)»

Група 1. Орієнтується в історичному часі та просторі, виявляє взаємозв’язки подій і явищ

1.     Встановіть відповідність між станами середньовічного суспільства та їхніми функціями:

Стани:

I.                        Духовенство

II.                        Дворянство

III.                        Селянство

Функції:

а) Захищати країну та керувати нею

б) Працювати на землі та забезпечувати харчуванням

в) Молитися за спасіння душ та виконувати релігійні обряди

2.                Розташуйте події в хронологічній послідовності:

a.                Розвиток середньовічних міст і виникнення ремісничих цехів

b.               Початок феодальних відносин у Європі

c.                Формування станового суспільства



3.                Які з наведених характеристик стосуються середньовічного міста?

а) Міські стіни та оборонні споруди

б) Магдебурзьке право та самоврядування

в) Велика кількість сільськогосподарських полів

г) Розвинена торгівля та ремесла

4. Доповніть речення відповідними словами:

об’єднання ремісників однієї чи споріднених спеціальностей називали ________________

переміщення людей через кордони країни чи всередині зі зміною місця проживання назавди чи на певний час________________________

 право міста на самоврядування називають_________________________

Група 2. Працює з інформацією історичного та суспільствознавчого змісту

5.     Прочитайте уривок з середньовічного документа та дайте відповіді на запитання:

"Кожен ремісник повинен належати до цеху, сплачувати внески та дотримуватися правил цеху. Порушення правил карається штрафом або виключенням з цеху."

·         Що таке ремісничий цех і яка його роль у середньовічному місті?

·         Які переваги та обмеження мав ремісник у цеховій системі?

6.     Встановіть відповідність між поняттями та їх визначеннями:

Поняття:

I.                        Феодал

II.                        Кріпак

III.                        Майстер

Визначення:

а) Ремісник, який має власну майстерню та учнів

б) Землевласник, який надає землю васалам за службу

в) Селянин, залежний від феодала та прикріплений до землі

7.     Заповніть таблицю, порівнюючи стани середньовічного суспільства за такими ознаками 

Духовенство

Дворянство

Селянство

Основна діяльність

Права та привілеї

Обов'язки

Група 3. Виявляє здатність до співпраці, толерантність, громадянську позицію

8. Створіть постер на тему "Середньовічне місто та його мешканці", відобразивши:

  • Архітектуру та планування міста
  • Життя різних станів у місті
  • Роль гільдій та цехів
30 січня Тема: Соціальні конфлікти в Середні віки.
Опрацювати § 19
Виконати завдання під рубрикою "Читаємо й розуміємо" с.115
Виконати завдання ІІІ (6) с. 119
23 січня Тема: Середньовічне місто та його мешканці.
Опрацювати § 18
Переглянути відео 
Виконати завдання під рубрикою "Читаємо й розуміємо"с.105 (заповнити схему).
Виконати завдання ІІІ (5) с. 112
16 січня Тема: Стани середньовічного суспільства.
Опрацювати § 17
Виконати завдання під рубрикою "Читаємо й розуміємо" с. 96 ( написати сенкани); 
Виконати завдання ІІІ (4 або 5) с. 104


26 грудня Тема: Світогляд середньовічної людини.
Панування релігійного світогляду. Світ фантазії та символів. Уява про час і простір.
Опрацювати § 16
Виконати завдання ІІІ (7) с. 95
19 грудня Тема: Людина і природа в Середньовіччі. 
Кліматичний і географічний фактори в житті суспільства. Хвороби та епідемії. «Чорна  смерть» та її наслідки. Внутрішня і зовнішня колонізація.
Опрацювати § 15
Виконати завдання під рубрикою "Читаємо й розуміємо"с.84 (доповнити схему).
Виконати завдання ІІІ (4) с. 87
Уявіть себе журналістом і подумки перенесіться в середні віки: які б питання ви поставили, щоб з'ясувати причини міграцій різних людей. 
09 грудня Тема: Підсумкове оцінювання «Середньовічний світ за межами Європи»

05 грудня Тема: Держави доколумбової Америки.
Опрацювати § 13
Виконати завдання під рубрикою "Діємо: практичні завдання" с. 76.
Повторити § 9-14
28 листопада Тема: Середньовічна Індія.
Опрацювати § 12
Виконати завдання І (2);  ІІ (4).
21 листопада Тема: Китай та Японія в Середньовіччі.
Опрацювати § 11
Виконати завдання під рубрикою "Діємо: практичні завдання" (скласти карту пам'яті) с. 65
Виконати завдання І(2); ІІІ (5- за бажанням). 
14 листопада Тема: Етнічна мозаїка Великого Степу.
Опрацювати § 10
Виконати завдання під рубрикою "Читаємо й розуміємо"с.59 (доповнити схему).
Виконати завдання під рубрикою "Діємо: практичні завдання" (скласти карту пам'яті) с. 61
Виконати завдання ІІІ (написати історичний портрет) с.64.
07 листопада Тема: Араби та народження ісламського світу.
Опрацювати § 9
Виконати завдання під рубрикою "Читаємо й розуміємо" ( укласти таблицю с. 53 ).
Виконати завдання під рубрикою "Діємо: практичні завдання" с. 55
Виконати завдання І (2,3) с. 56
25 жовтня Узагальнення. Тематичне оцінювання. 
Виконати онлайн-тест, § 8 с. 51 завдання 3 за QR-кодом або за посиланням. 
Проходимо тестування, робимо скріншот та надсилаємо мені.
17 жовтня Тема: Християнська церква в У-ХІ століттях. 
Всесвітні церковні собори. Ієрархія небесна і земна. «Великий розкол» 1054 року. Християнська церква і ранньосередньовічні держави.
Опрацювати § 6
Виконати завдання під рубрикою "Читаємо й розуміємо" (скласти карту пам'яті) с. 45
Виконати завдання ІІІ (3) с. 50.
Повторити § 1-7
10 жовтня Тема: Священна Римська імперія та слов’янські держави.
Опрацювати § 6
Виконати завдання  І (2); ІІІ (4) с. 44
03 жовтня Тема: Нова хвиля міграцій у Європі. 
Опрацювати § 5
Виконати завдання  І (2), вікторина
Укладіть хронологічні задачі.
Розкажіть (підготуйте інсценізацію) про похід вікінгів від імені вікінга, від імені жителя країни, яка стала жертвою нападу вікінгів.
26 вересня - Тема: Варварські держави в Європі.
Утворення «варварських королівств», їх культура. «Салічна правда» як приклад збірників законів ранньосередньовічних держав. Франкська імперія Карла Великого.
Опрацювати § 4
Виконати завдання  І (2,3) с.31
Пройти тестування
19 вересня - Тема: Імперія ромеїв (Візантійська імперія) — наступниця Риму.
Особливості політичного устрою, економіки, соціальної структури, культури та побуту. «Кодекс Юстиніана» як джерело права та його вплив на формування правових систем європейських країн.
Опрацювати § 3
Виконати завдання під рубрикою "Читаємо й розуміємо" (заповнити карту пам'яті) с. 19
Виконати завдання  І (2,3) ; ІІІ (5або 6) с. 25
12 вересня - Тема: Занепад античного світу.
Поняття міграції. Велике переселення народів та загибель Західної Римської імперії. Велике переселення народів і українські землі. Етномовні спільноти Європи після Великого переселення народів.
Опрацювати § 2.  
Виконати завдання  ІІ (2)
03 вересня - Тема: Поняття «Середні віки» та періодизація Середньовіччя.
Просторове та світоглядне різноманіття середньовічних цивілізацій. Міжкультурна взаємодія. Джерела вивчення історії Середніх віків і проблема їх достовірності.
Опрацювати § 1
Виконати завдання  І (2) с.13









































































24 травня  Узагальнення. Тематичне оцінювання. Виконати онлайн-тест, § 34 с. 170
завдання 5 за QR-кодом або за посиланням. Проходимо тестування, робимо 
скріншот та надсилаємо мені. 
17 травня  Тема: Релігійне життя. Культура населення русько-українських земель як система цінностей. Пам’ятки культури. Опрацювати § 32. Виконати завдання ІІІ (2)
Скласти історичний портрет Костянтин Острозький або Юрій Котермак. Зверніть увагу на план складання історичного портрету:
1) Становлення особистості історичного діяча.
2) Особисті якості й риси характеру.
3) Діяльність історичного діяча.
4) Ваше особисте ставлення до історичного діяча.
10 травня  Тема: Суспільні відносини на теренах сучасної України в XІV – XV ст. Сільське господарство. Міста, магдебурзьке право. Ремесла і торгівля. Перегляньте відео за посиланням https://youtu.be/L1_3j97bCMQ  Опрацювати § 31. Виконати
 завдання  ІІ(3), ІІІ, + під рубрикою "Діємо: практичні завдання" - с. 157 
(побудуйте соціальну піраміду) на 10-12 балів.
 
Перегляньте відео   Кримське ханство; Феодоро в Криму   

Тема: «Руська правда». Влада. Суспільний устрій. Практична робота: охарактеризувати – на основі витягів з відомих правових пам’яток доби («Руська правда» Ярослава Мудрого) – правове становище різних верств населення Русі-України. Опрацювати § 11 п. 1,2; додаткову інформацію. Заповнити таблицю  § 13, 
завдання 3 - с. 70.
Додаткова інформація
Із «Руської правди» про правове становища челядника (холопа)
22. Коли челядник (холоп) сховається, і на торгу сповістять про його втечу чи пропажу і через три дні його не знайдуть, то після третього дня новий господар вважає його своїм челядником, а попередньому власнику холопа сплачує 3 гривні продажі.
29. Коли хто знайде свого украденого челядника і візьме його...; і за всі збитки має платити останній вор, і князю продажі 12 гривень за челядника, чи вкраденого чи уведеного. [...]
28. Коли ж щось крадене купив на торгу, чи коня, чи одяг, чи худобину, то довести невинуватість можуть два вільні мужі або митник, які мають знати, у кого купив, тоді йти за ним тим свідкам під присягою.
Із «Руської правди» про юридичну відповідальність за крадіжку
35. Якщо вкрадуть княжого коня і наявного не буде, то платити за нього 3 гривні, а за інших по 2 гривні. [...]
37. Якщо ворами будуть холопи, чи князівські, чи боярські, чи монастирські, — їх же князь продажею не карає, оскільки вони не вільні, то подвійно має заплатити їх власник позивачу за кривду.

Із «Руської правди» про юридичну відповідальність за вбивство

1. Коли уб’є муж мужа, то помститися має брат убитого, чи батько або син, або брат старшого сина, або інші брати. Якщо не буде кому звершити кровну помсту, то внести 80 гривень, коли вбитим буде князів муж (боярин) чи княжого тіуна управитель господарством князя). Якщо вбитим буде горожанин, чи гридень (дружинник), чи купець, чи боярський тіун (управитель господарством боярина), або мечник (дружинник, який виконував ще й судові функції), або ізгой, або новгородець, то 40 гривень сплатити за нього. [...]

3. Якщо уб’ють княжого мужа під час розбою, а вбивцю не шукають, то платити верву 80 гривень тій верві (сільській громаді), в якій голова убитого лежить, а коли простолюдин, то 40 гривень. [...]

8. А це про княжих отроків (молодші дружинники князя), чи про конюха, чи про повара, — то 40 гривень, а за тіуна огнищного (управителя князівського дому) і за конюшого — 80 гривень, а за сільського тіуна, княжого чи землевласникового, то 12 гривень; а за рядового (нечиновну, просту людину) 5 гривень, так само і за боярського.

9. А за ремісника і за ремісницю, то 12 гривень, і за кормилицю (жінку, яка вигодувала дитину), хоч би була й із холопів чи рабів.





Всесвітня історія


Практичне заняття.  «Середньовічні замки та собори: візитна картка туристичної Європи». Підготувати ілюстровану уявну екскурсію. Опрацювати § 27. 
Виконати завдання 1,2. Уявіть себе журналістом, який представляє публіці шедеври виставки .....
Тема: Архітектура і мистецтво. Раннє Відродження. Гуманізм. Опрацювати
 § 25,26. Переглянути відео  https://www.youtube.com/watch?v=vh09yDE8-g4Виконати завдання І (9), скласти колаж "Картини художників раннього Відродження"


Тема: Церковний розкол 1054 р. Католицька церква в ХІ–ХV cт. Тома Аквінський. 
 Практичне заняття.  Зіставити Устрій станово-представницької монархії у Франції та в інших державах Західної Європи (монархіях, середньовічних республіках); тезово (усно або письмово) представити результати зіставлення (висновки) . Заповнити таблицю, опрацювавши  §§ 17,18,19.

Країна

Політичний устрій

Історичні діячі

Висновки

Франція

 

 

 

Німеччина

 

 

 

Англія

 

 

 



 Практичне заняття. Встановити  Цінність «Великої хартії вольностей» для сучасних європейців, її значення для становлення європейської правової культури. (на основі витягів з тексту документа) Опрацювати документ, заповнити таблицю

Основні питання

Як Хартія вольностей захищала різні верстви англійського населення

Які права надавали церкві

Якими були права вільної людини

Якими були права загальної ради

Якими були права Лондона та інших міст

Якими були права купців

Як стягувалися податки

Як штрафували людину

1. Дати відповідь на питання  «Чому хартію вважають першим в Європі документом, що засвідчив основні права людини?»

2. Закінчіть речення: Я попрацював/попрацювала ефективно тому, що...

ВИТЯГ ІЗ «ВЕЛИКОЇ ХАРТІЇ ВОЛЬНОСТЕЙ»

1. По-перше, ми дали перед богом згоду і підтвердили цією хартією за нас і наших нащадків на віки, щоб англійська церква була вільною і повною мірою й недоторканністю володіла своїми правами і свободами.

12. Ані щитові гроші, ані будь-які інші платежі не повинні стягувати в нашому королівстві інакше, ніж за загальною радою королівства нашого...

13. Місто Лондон... всі інші міста, і бурги, і містечка, і порти мали всі свободи і вільні свої звичаї.

14. Щоби мати загальну раду королівства для призначення нових платежів чи обкладення щитовими грішми, ми накажемо скликати архієпископів, єпископів, абатів, графів, старших баронів нашими листами кожного окремо...

20. Вільна людина буде штрафуватися за дрібний проступок відповідно до виду цього проступку, причому повинно залишатися недоторканним основне майно відповідача...

39. Жодна вільна людина не буде заарештована, ув'язнена, або позбавлена майна, або оголошена поза законом, або відправлена у вигнання інакше, ніж за законним вироком рівних цій людині та за законом країни.

41. Усі купці повинні мати право вільно й безпечно виїздити з Англії та в'їздити до неї, перебувати та їздити Англією, як суходолом, так і водою, для того, щоб купувати і продавати без будь-яких незаконних мит, сплачуючи лише старовинні та справедливі, звичаєм установлені мита, за винятком воєнного часу...

61. Ми [король] створюємо. гарантію, а саме: щоб барони обрали двадцять п'ять баронів із королівства, кого забажають, а ті повинні всіма силами охороняти і змушувати охороняти мир і вольності, які ми їм надали...

.
 Хрестові походи.
 Скандинавія в добу середньовіччя. Походи вікінгів та їхні завоювання.
Вказати правильні твердження.(Так чи ні)
1. Один (Вотан) - головний бог у норманів, творець Всесвіту.
2. Скандинави першими серед європейців побували в Китаї.
3. Фрейр - давньоскандинавський бог хитрощів.
4.Вікінги - вожді норманів; пізніше так стали називати всіх норманів.
5.Саги - епічні оповідання про богів і героїв.
6. Нормани об'єдналися в єдину дераву.
7. Валькірії - небесні діви, які супроводжували душі загиблих воїнів до Вальгалли.
8. Шлях "із варяг у греки" проходив землями слов'ян.
9. Писемність норманів - рунічне письмо.
10. Скальди - давньоскандинавські поети-співаки.
11. Конунги - вожді норманів.
12. Дракари - легкі, швидкісні кораблі, що вільно долали простори річок, морів і навіть океани.


Три стани середньовічного суспільства

1.     Як називали землевласників у середньовічному суспільстві?              1 бал

Феодал

Пан

Васал

Колон

2.     Як називали феодала, який володів землями і віддавав їх частину дрібним феодалам за службу                                                      1 бал

Васал

Сеньйор

Пан

Папа

3.     Головна вежа у замку мала назву                                                           1 бал

Донжон

Тауер

Бург

Ратуша

4.     Знайдіть правильне розташування феодалів на феодальній драбині    1 бал

барон, король, рицар, граф

король, герцог, граф, рицар

король, рицар, граф, герцог

герцог, граф, король, рицар

5.     Земля, яку одержував васал від сеньйора за службу                 1 бал

Феод

Уділ

Васалітет

Ділянка

6.     Духовенство поділялося на                                                  1 бал

Чорне та біле

Світле та темне

Верховне та другорядне

Знатне та незнатне

7.     Скільки було станів середньовічного суспільства?               1 бал

2

3

4

6

8.     На які стани поділили людей у середньовічному суспільстві?            1 бал

"Ті, що моляться", "ті, що працюють", "ті, що володарюють"

"Ті, що моляться", "ті, що воюють", "ті, що працюють"

"Ті, що моляться", "ті, що працюють", "ті, що керують"

"Ті, що воюють", "ті, що працюють", "ті, що оберігають"

9.     Хто вважався главою феодалів та найвищим суддею в країні?          1 бал

Герцог

Єпископ

Король

Барон

10.                       Вкажіть варіант у якому позначено види повинностей селян періоду середньовіччя                                                                                       1 бал

Панщина

Натуральний оброк

Грошовий оброк

Всі відповіді вірні

11.                        До "людей, які працюють" належали                                                 1 бал

селяни, пани, ремісники, купці і духовенство

селяни, містяни, воїни, купці, рицарі

селяни, містяни, ремісники, купці

селяни, містяни, ремісники, герцоги

12.                        Людина, яка дала іншій людині землю за службу, стає для неї:         1 бал

Васалом

Герцогом

Графом

Сеньйором



















Виконати завдання с. 171 Уявіть себе журналістом, який представляє публіці шедеври виставки .....



Немає коментарів:

Дописати коментар